Numoori Wiki
Advertisement
Numoori Wiki

Notera att Fandom/Wiki visas på det språk ditt användarkonto är inställt på. Du kan ändra språk på ditt konto under dina preferenser.

Hur laddar jag upp en bild på wikin?

För att kunna lägga till en bild på en wikisida så måste bilden först laddas upp på Numooris wiki. Det går inte att använda externa bilder på wikisidorna, utan de måste laddas upp på wikin först.

Här följer steg för steg hur du laddar upp en bild på wikin:

  • Gå till Explore -> Images i huvudmenyn för att öppna wikins bildgalleri. Det är här du kan hitta alla bilder som finns uppladdade på wikin.
    Upload image 1.PNG
  • I det övre högra hörnet finns en ruta som säger "Add new image". Tryck på den.
    Upload image 2.PNG
  • En pop-up dyker upp på skärmen. Tryck på "Browse" och välj den bild du vill ladda upp.
    Upload image 3.PNG
  • Om du tryker på "▼ More Options" så kan du se vad din fil heter, och ändra om du vill att den får ett annat namn på wikin. Här kan du också välja vilken licens din bild har. Exempelvis kan du välja "I created this image myself", om du har gjort bilden själv.
    Upload image 4.PNG
  • Tryck på "Upload photo" för att ladda upp bilden.
  • Klart!

Hur lägger jag till en bild på en sida?

Här visas två alternativ på hur du kan lägga till en bild på din sida. Det första alternativet är "standard" sättet som du lägger till bilder på wikin. Det är dock också ett sätt som lätt gör att din bild råkar hamna lite lustigt på sidan. I det andra alternativet nedan visas en lite annan metod som ger dig mer kontroll över bilden du vill lägga upp.

Alternativ 1:

  • Gå till den sida som du vill lägga till en bild på.
  • Tryck på Edit uppe i högra hörnet för att öppna Editorn.
    Edit page 1.PNG
  • Till höger ser du en ruta som heter "Add features and media". Tryck på "Photo" i den rutan.
    Upload image 5.PNG
  • En pop-up ruta öppnas. Här väljer du den bild som du vill lägga till på din sida. Du kan hitta din bild med hjälp av sökrutan (Find), eller genom att bläddra mellan billderna genom att trycka på "Next 8" eller "Previous 8". Du kan också ladda upp bilder till wikins bildgalleri direkt genom den här popupen om du vill.
    Upload image 6.PNG
  • När du har valt din bild så får du upp den här rutan. Här kan du välja hur stor du vill att bilden ska visas, var på sidan den ska ligga (höger eller vänster), och skriva en bildtext (caption) som visas under bilden om du vill. Tryck på "Add photo" för att lägga till bilden på din sida.
    Upload image 7.PNG

Foto placering med Alternativ 1.

  • Klart!

Här kan du se ett exempelfoto, tillagt med hjälp av Alternativ 1. Notera att bilden skjuter texten åt sidan. Det här kan få din sida att se lite lustig ut om bilden exempelvis placeras i närheten av en rubrik eller punktlista, då dessa också skjuts åt sidan av bilden.

Alternativ 2:

  • Precis som i första alternativet så öppnar du Editorn genom att trycka på Edit.
  • Tryck i texten där du vill att din bild hamnar.
  • Kopiera koden i rutan här under.
    FILENS NAMN - Ersätt med filnamnet på bilden du vill använda (tex: Bild.PNG)
    BESKRIVNING AV BILDEN -  Kan ersättas med en beskrivning av din bild. Beskrivningen visas istället för bilden om webbläsaren inte lyckas ladda den. Exempelvis kan du skriva "En bild av en rosa blomknopp", om det är vad din bild föreställer. Då vet läsare vad det är för bild även om deras webbläsare inte lyckas visa den.
    300px -  Det här är bredden på din bild. Ändra siffran för att justera bildens storlek.
    none - Det här är biten som bestämmer var din bild hamnar på sidan. Genom att låta den stå som "none" så hamnar bilden på en egen rad, utan att skjuta undan någon text. Du kan ändra none till "right" eller "left" för att få bilden att ligga till höger eller vänster om texten, men då får du samma effekt som i Alternativ 1, där bilden skjuter undan all text istället för hamna över eller under den.
    BILDTEXT - Vad du vill ska stå under din bild.
[[File:FILENS NAMN|thumb|none|300px|alt=BESKRIVNING AV BILDEN.|BILDTEXT]]
  • Om du inte vill ha en beskrivning av bilden eller en bildtext så kan du ta bort den delen av koden, såhär:
[[File:FILENS NAMN|thumb|none|300px|]]
  • Du kan göra ändringar på din bilds storlek, beskrivning eller byta bild helt även senare. För att göra det så går du till toppen av editorn, där du ser flikarna "Source" och "Visual".
  • Tryck på "Source" för att byta så att din editor visar kodversionen av din sida. Här kan du nu leta upp din bild och ändra det du vill ha ändrat.
    Upload image 8.PNG
  • Tryck på Publish för att spara.
  • Klart!
En bild av en rosa blomknopp.

Foto placering med Alternativ 2.

Här kan du se ett exempelfoto, tillagt med hjälp av Alternativ 2. Bilden placeras ovanför eller under texten, och skjuter därför inte någonting åt sidan.

Advertisement