Notera att Fandom/Wiki visas på det språk ditt användarkonto är inställt på. Du kan ändra språk på ditt konto under dina preferenser.

Vad är kategorier?

Kategorier, eller Categories, är ett sätt för oss att sortera sidor på wikin så att de lätt hittas igen. Exempelvis så har vi en kategori för alla raser, så att det går att lätt hitta alla rasers respektive sidor.

Hur använder jag kategorier?

När du skapar en ny sida på wikin så kan du lägga till den i en kategori. Här följer en steg för steg förklaring om hur du lägger till kategorier:

Alternativ 1:

  • Gå till den sida som du vill lägga in i en kategori (din nya sida)
  • Scrolla längst ner på sidan tills du ser "Categories" (eller Kategorier på svenska).
    Add Category 1.PNG
  • Tryck på "Add Category" (Lägg till Kategori).
    Add Category 2.PNG
  • Skriv in namnet på kategorin du vill lägga till och tryck Enter. OBS! Kontrollera vad den önskade kategorin heter i förväg så att du stavar rätt. Kategorierna är skiftlägeskänsliga, så stor bokstav måste vara stor och vice versa.
    Add Category 3.PNG
  • Tryck på "Save" (Spara)
  • Klart!

Alternativ 2:

  • Tryck på Edit uppe i högra hörnet för att öppna Editorn.
    Edit page 1.PNG
  • Till höger i Editorn kan du se en ruta som heter "Categories" (Kategorier)
    Edit Category 1.PNG
    Edit Category 3.PNG
  • Tryck på "Publish" för att spara
    Edit page 2.PNG
  • Klart!

Hur tar jag bort en kategori?

Du tar bort kategorier genom att gå till sidans Editor. Där hittar du rutan för kategorier (se. Alternativ 2 ovan). Genom att hålla muspekaren över den kategori du vill ta bort så dyker det upp två små ikoner. Tryck på soptunnan för att ta bort kategorin.

Vilka kategorier ska jag använda?

Kategorier för karaktärer:

Kategorier till alla karaktärer:

  • Karaktärslista
    Den här kategorin lägger karaktären i listan över alla karaktärer. Alla karaktärer ska ha den här kategorin, oavsett om de lever, är döda, eller på annat vis inte längre spelas.
  • Levande
    Om karaktären är vid liv så ska den ha den här kategorin.
  • Döda
    Om karaktären är död så ska den ha den här kategorin.
  • NPC
    Om karaktären har blivit en NPC så ska den ha den här kategorin.
  • Utvandrade
    Den här kategorin lägger till karaktären i listan över utvandrade karaktärer, inkluderat karaktärer som "försvunnit" från landet.

Raskategorier:

  • Du kan se en lista på vilka raskategorier som finns här: Raser
  • Lägg inte till en raskategori som inte finns i listan länkad ovan. När du skriver in kategorier så dyker en drop-down meny upp med förslag. Notera att det kan dyka upp felaktiga förslag om någon har råkat stava fel tidigare så att en felaktig kategori har skapats. Kontrollera därför att kategorin du väljer är rätt, med rätt stavning och skiftläge.
  • Om din karaktär är en korsning mellan flera raser, där ingen ras utgör hälften eller mer av korsningen, så ger du den kategorin Gråblod (Blandras) istället för de separata raserna. Detta för att underlätta så att ingen karaktär får onödigt många kategorier.
  • Om din karaktär är en korsning mellan flera raser, där en av raserna utgör hälften eller mer av korsningen, så kan du lägga till karaktären i den raskategori som utgör hälften eller mer, och Gråblod (Blandras) kategorin. Tex: Karaktären är en korsning mellan Karg (50%), Infero (25%) och Svartvarg (25%). Den här karaktären kan få kategorierna Karg och Gråblod (Blandras), för att kargen utgör hälften eller mer av korsningen. Karaktären får dock inte kategorierna Infero eller Svartvarg, eftersom att de bara utgör en fjärdedel var. Istället räknas Infero och Svartvargsdelen som Gråblod (Blandras).

Flockkategorier:

  • Du kan se en lista på vilka flockkategorier som finns här: Flockmedlemmar
  • Lägg inte till en flockkategori som inte finns i listan länkad ovan. (Glöm inte kontrollera stavning och skiftläge)
  • Om din karaktär har lämnat en flock (frivilligt, utvisad eller liknande) så kan du ta bort flockkategorin från din karaktär. Samla inte flockkategorier på din karaktär om den inte längre tillhör flocken i fråga.
  • Om flocken har dött ut och din karaktär har dött eller försvunnit med flocken så kan den behålla flockkategorin.
  • Om flocken har bytt namn så byt kategori till det nya flocknamnet. D.vs: Ta bort den gamla kategorin från din karaktär och lägg till den nya med rätt flocknamn istället.

Moralkategorier:

  • Moralkategorierna håller på att uppdateras! Lägg inte till någon moral (tex: God, Ond, Kaotiskt neutral etc) på din karaktär förrän uppdateringen är klar!

Kategorier för spelare:

En spelarsida är en sida du skapar för dig själv. Där är bara en kategori att lägga till på spelarsidor:

  • Spelare
    Den här kategorin lägger din sida i listan över alla spelare på Numoori.
  • Lägg inte till din spelarsida i någon annan kategori. Kontrollera att du skriver bara Spelare som kategori och inget annat, så att din sida inte råkar hamna i fel kategori.