Notera att Fandom/Wiki visas på det språk ditt användarkonto är inställt på. Du kan ändra språk på ditt konto under dina preferenser.

Vad är en mall?

Här på Numooris wiki har vi ett antal mallar som vi vill att du använder när du skapar nya sidor på wikin. Mallarna är färdiga "copy-paste" sidor som du kopierar och använder för att fylla i information. Genom att alla använder mallarna så ser vi till att våra sidor håller sig någorlunda enhetliga layoutmässigt. Det underlättar både för dig som fyller i information, och för läsare som vill hitta information om en viss karaktär, ras, eller annat.

Hur använder jag en mall?

Du använder en mall när du skapar en ny sida. Här följer steg för steg var du hittar Numoori wikins mallar och hur du använder dem. Obs! Du behöver vara inloggad för att skapa eller justera sidor.

  • Du hittar alla mallar genom att gå till Guide -> Skapa ny sida till... i huvudmenyn.
    UseMall 1.PNG
  • Välj den mall som stämmer in på vilken typ av sida du ska skapa. Om du ska göra en sida åt en av dina karaktärer så väljer du mallen som heter "Karaktär". Ska du skapa en sida till dig själv som spelare så väljer du mallen "Spelare", osv.
  • När du har öppnat sidan med mallen så trycker du på Edit i det övre högra hörnet.
    Edit page 1.PNG
  • Nu öppnas mallens Editor. Det är här du kan skriva och ändra i en sidas text. Kopiera mallen genom att trycka mitt i texten. Tryck CTRL+A (CMND+A på Mac) för att välja allt innehåll i mallen. Tryck sedan CTRL+C (CMND+C) för att kopiera. Du kan också högerklicka och välja "Copy" (Kopiera).
    UseMall 2.PNG
  • När du har kopierat mallen så är det dags att skapa din nya sida! Lämna mallen igen, eller öppna en ny sida i Numooris wiki. Uppe till höger på sidan kan du se en ikon som liknar ett ark papper med en vikt kant (Add new page). Tryck på den.
    UseMall 3.PNG
  • En pop-up dyker upp på skärmen. Här skriver du namnet på din sida i den vita rutan. Om sidan är till en karaktär så skriver du namnet på den karaktär det gäller. Är sidan till dig som spelare så skriver du ditt spelarnamn. Var noga med stavning och stor bokstav!
  • Välj layout alternativet Blank page och tryck Next.
    UseMall 4.PNG
  • Du tas nu till editorn för din nya sida. Klicka mitt i editorn, och tryck CTRL+V (CMND+V) för att klistra in mallen du kopierade innan. Du kan också högerklicka och välja "Paste".
  • Tryck på Publish till höger om editorn för att spara.
    Edit page 2.PNG
  • Grattis! Nu har du skapat en ny sida med en mall. Tryck på Edit igen för att gå in och fylla i mallen på din sida.

Hur fyller jag i den lilla info-rutan?

Inforutorna i mallarna är så kallade Templates. För att fylla i eller ändra i en template så håller du muspekaren över den när du är i editorn. En liten ruta kommer att dyka upp och ge dig alternativen "Edit" och "Delete". Tryck på Edit för att fylla i eller ändra innehåll.

UseMall 5.PNG

Source eller Visual?

I toppen av editorn kan du se två flikar som säger Source och Visual.

Upload image 8.PNG

  • Visual är det automatiska läget din editor visas i. Det är motsvarigheten till andra editors "What you see is what you get" (WYSIWYG). Det betyder att den visar din sida så som den kommer att se ut när du trycker publish. Genom att ändra i Visual läget så kan du direkt se vilka ändringar du gör och hur det kommer att se ut.
  • Source är ett läge som visar din sidas kod. Den här läget ger dig större kontroll över din sida om du har lite erfarenhet av html och wikis/fandoms kodspråk. Om du kopierar en mall och tycker att någonting ser konstigt ut, eller inte kopierar som det ska, så kan du testa att gå till mallens sida och öppna den i source läget. Då kan du kopiera sidans kod, och sen klistra in den på din egen sida (också i source läget). På så vis får du garanterat med dig alla templates på rätt plats.
  • Du kan alltid byta mellan source och visual när än du önskar genom att trycka på flikarna.