Numoori Wiki
Advertisement
Numoori Wiki

Islagunen är Nordrikets viktigaste utpost, och den plats som binder dem till övriga Numoori. Vill man tala med Nordriket så är det Islagunen man ska besöka. Platsen fungerar delvis som en rastplats för vandrare, och som en handelsplats för byteshandlare där vargar kan byta till sig varor eller information från andra kringresande vargar. Här kan vem som helst stanna för att besöka de varma källorna, äta mammutkött fångat av Nordriket, eller få uppdaterade rapporter om hur det går med zombie-populationen från de närliggande utposterna runtom Ken-Yak.

Utseende

Islagunen är ett snabbt växande samhälle beläget på en vid sten-platå som är flera hundra meter tvärs över. Organiserade tältbyggnader av hudar och tyger har byggts upp mellan de dussintals ångande vattenkällorna som klär platån. Murar i trä och sten separerar upptrampade gångstråk från lugnare viloplatser. Delar av området fylls av handelstält med varor, där byteshandlare ropar till förbipasserande och byter allt från hudar och kött till praktiska lädertingestar och fina smycken.

En större hydda tornar upp i områdets ena del, byggd av enorma mammutben, förstärkande metall och tjocka hudar. Här finns Isblod från Nordriket som organiserar och ansvarar över området. Hit kan utomstående vargar komma för att ställa frågor, få hjälp att lösa dispyter på området, eller ansöka om en plats att slå upp tält eller handelsstånd. Liknande byggnader i mindre format ett stycke därifrån erbjuds till Islagunens ärade gäster, Zombiejägare och förbipasserande Isblod.

Kultur

Islagunen har en kultur av byteshandel. Platsen styrs av Nordriket, och flockens medlemmar av Isblod ser till att regler följs. Vargar som orsakar bråk i Islagunen riskerar hårda straff. Det berättas än hur Nordrikets ledare själv avrättade en upprorsmakare, och historien berättas i viskande varningar till nykomlingar för att råda dem från regelbrott.

När handeln stänger för dagen tänds eldar bland de boendes hyddor, och många sjunger och berättar historier för att roa sig. Många av hyddorna är fria gästkåtor och välkomnar alla.

Historia

Islagunen grundades av Nordriket, och har genom åren blivit en av Numooris mest välkända knutpunkter. Efter invigningen av Skuggfall Teater i söder så hölls det stora Flockledarmötet i Islagunen, där Nordriket bjudit in ledare och representanter från flockar runtom i hela Numoori.

Känt för

Islagunen är känt som en av Numooris största samlingspunkter för byteshandel, och som den plats där omvärlden kan komma i kontakt med Nordriket. Platsen är också känd för sina varma vattenkällor, för möjligheten att smaka på mammutkött, och för de tjockpälsade hudar man kan byta till sig här. Andra vanliga bytesvaror är diverse varor av ben och horn och lädertrådar för hantverk.

Invånare

Vargar från Numooris alla hörn har samlats i Islagunen. Här finns vandrare av alla slag som passerar, och byteshandlare som mer eller mindre permanent slagit upp tält för sig själva och sina varor.

Isblodet Nyaldi är permanent stationerad vid Islagunen. Hon överseer den vardagliga administrationen och håller koll på de som besöker knytpunkten. Är hon inte i sin hydda kan man ofta finna henne bland handelsstånden, samtalandes om allt ifrån resvägar, nyheter, vädret eller kvalitén på varor.

Kända NPCs

  • Meliaan - Nyaldis hjälpbreda. En fåordig medelstor, brunfärgad tik med metallkraft.

Trivia

  • Text
Advertisement