Kenai
Kenais.png
Karaktärsinfo
Namn Kenai
Moral Neutralt god
Levande/Död Död
Partner Alin
Fysik
Ras Cestrovarg x Bergsvarg
Kön Hane
Ålder Vuxen
Mankhöjd 96cm
Vikt 78kg
Krafter Jord, illusion
IRL
Spelas av My
Skapades 02/06/13
Aktiv Nej

Historia

Kenai och hans fem syskon föddes i bergen, norr om Nordan för lite mer än två decennier sedan. De nyblivna föräldrarna hette Denahi och Kodi, och de tillhörde en liten grupp vargar som kallade sig Manitou. Gruppen bestod av ett gäng väl sammansvetsade vargar som delade tro. Denahi var något av det svarta fåret i gruppen, då han inte helhjärtat delade deras religion, då han själv blivit lärd något annat - men som partner till Kodi, som själv fötts som en av dem, blev han välkomnad med öppna armar.

Manitou var en samling vargar som alla dyrkade naturen, och trodde att allt hade en egen själ. Deras mål var att leva i samspel med jorden. De var frispråkiga med stor respekt till varandra och allt annat. Trots att många såg de som en flock var de väldigt noga med att själva inte använda den benämningen. De var bara en grupp vänner som delade levnadsätt.

Denahi hade ett annat ursprung än Kodi, och kom ur en flock där de i generationer strikt korsat bergsvarg och cestrovarg. Deras önskan var att få starka valpar som skulle kunna överleva den tuffa terrängen och hårda klimatet i de norra bergen. Denahi blev som resten av de unga i flocken tränad att överleva genom att lära sig tekniker för att fälla stora byten själv, försvara sig emot bergspumor, snöleoparder och andra hot som fanns bland bergen. Men av någon anledning så fann Denahi inte glädjen att tränas som sina syskon, sättet de levde på var inte allt för lockande för den unga. När han var gammal nog att göra sina egna val, lämnade han flocken bakom sig.

Denahi träffade Kodi när de båda var cirka 25-30 år gamla när Manitou var ute på sin årliga vandring. Om än han inte riktigt delade sin gamlas flocks livsåskådning, så hade han onekligen präglats av dem. Men trots deras olikheter så fascinerades Denahi av Kodi, och bestämde sig för att följa dem åt en bit då de hade goda kunskaper om landet och han ville se mer än vad bergen erbjöd. Vad han inte visste då var att anslutande till gruppen skulle komma att bli permanent, då han förälskade sig i Kodi. Denahi skapade starka band till de andra gruppmedlemmarna, och trots att han inte delade deras syn på livet så blev han accepterad som en av dem.

Efter bara några år, så födde Denahi och Kodi en kull på fem valpar. Förstagångsparet fick mycket hjälp av sina kamrater. Lösaktigt lärde de dem små historier från deras barndom gällande deras trosuppfattning, men ville inte påtvinga de små något de självmant inte kunde bestämma över. De fem växte upp med alla olika stark tro på religionen. Men det kom inte att bli det enda de fick lära sig; Denahi hade inte alls förväntat sig en sådan stark känsla över att få föra sitt arv vidare, både för att han ville att de unga skulle klara sig bra och kunna försvara sig själv, men också för att såg hur Manitous anhängare alla själv var formade efter deras hereditet. Denahi kände sig nästan lite tvungen att ge dem ytterligare ett alternativ.

På ett lekfullt och grundläggande sätt lärde han dem att försvara sig, och hur de skulle handskas med alla olika sorts faror de kunde möta på bland bergen. Denahis lärdomar och tekniker var endast baserade på att använda sin kropp. På sidan om av hans fysiska träning lärde de sig om Manitous tro, och samtidigt fick de hjälp med sina krafter.

Åren gick och många av syskonen blev mer eller mindre involverade i de olika föräldrarnas arv. Undantaget i syskonskaran var Kenai - visst var han inte helt udda, men han fann ingen lycka i sin faders stridstekniker eller moderns tro. Visst hade de båda satt spår i honom, men en del av honom åtrådde friheten av att vandra över Numoori. Så trots att han ännu bara var en tonåring, lämnade han sin familj och sina fränder för att utforska landet bortom bergen.

Händelseförlopp

  • Juni 2013 ;; Kenai anländer till södra stranden, där han möter en havsvarg vid namn Ithril, de blir fort goda vänner. Bara några dagar därefter möter han även Loiana, en kreschimvarg som han genast faller för. De går skiljda vägar men bestämmer sig för att mötas igen, i Itrozo. Kort därpå återvänder han till Sienna, där möter han på ett flertal vargar; IyzebelIzusaMidnight, och Melamory.
  • Juli, 2013 ;; Kenai går igenom Lövskogen (nuvarande Eldskogen), där möter han en varg vid namn Sitera. Sedan äntrar han Döda Skogen, där han möter en tik vid namn Ceres.
  • Augusti, 2013 - November, 2013 ;; Kenai reser genom Numoori, emot Itrozo. Han når Itrozo, och slår sig ner i väntan på Loiana. Efter att flera dagar går efter deras bestämda datum, så lämnar han platsen i besvikelse. Men inte långt efter att han lämnat Itrozo märker möts han av den förödande doften av eld. Genast börjar hans tankar dra slutsatsen att hon är död. Planlöst, hjärtekrossad vandrar han flera månader tills han slutligen kollapsar utmattad på Sienna igen. Där möter han, till sin glädje, en smutsig, men levande Loiana. Det är även den dagen han för första gången får möta Dimitrij.
  • December, 2013 ;; Kenai besöker södra stranden igen, i hopp om att få träffa sin vän Ithril. Efter några timmars av samtal återvänder han till Sienna igen, för att möta upp med sin kärlek. När han återvänder får han reda på att hon är dräktig, och att han ska bli fader.
  • Januari - Februari, 2014 ;; Kenai är ute och spanar området där de slagit sig ner för tillfället, då han möter en varg vid namn Imrahl. Imrahl lär honom att komma i kontakt med sin dolda kraft, och hans inre jordkraft väcks. Efter det bestämmer sig Loiana för att följa med Dimitrij, och ansluta sig till henne i hennes plan att förinta vampyrerna. Kenai accepterar hennes val, men kan inte själv ansluta sig till Dimitrijs ouppstartade flock helhjärtat - men ber om att få vara med Loiana och hans valpar, tills dess valparna är gamla nog, och Dimitrij accepterar hans önskan. Den natten beger sig Dimitrij och Loiana genast av till Acherati, där Dimitrij har ärende att uträtta och de båda anser att det är bäst om Loiana följer med direkt, då hon snart ska föda. 
  • Mars, 2014 - Maj, 2014 ;; På vägen till Acherati möter Kenai sin bror, Nahuel. De spenderar dagen med varandra, och Kenai berättar allt gällande hans valpar och Loiana. Nahuel säger att han måste få träffa dem när de är födda, och de skiljs men med planen att mötas igen. Väl i Acherati möts han av Dimitrij, och får av henne reda på att valparna redan fötts. Kenai hittar Loianas lya, men möts av en något hormonfylld hona. Efter många om och men tillåts han ner i lyan, där han möter sina nya valpar. En speciell fångar hans uppmärksamhet - en tigerhuvad valp. I förvirring tror Kenai att Loiana bedragit honom, men hon berättar sedan att Dimitrij hittat honom. Tillsammans döper de valparna till: CiyeNiyahaNepotonjeDelshayNadieNatanh
  • Juni, 2014 - Augusti, 2015 ;; Kenai lever tillsammans med Jägarna för att se sina valpar växa upp trots att han inte delar deras mål. Många av valparna väljer att stanna hos Jägarna och påbörja den träning det innebär. Det stora valet får Kenai att inse att han inte kan stanna här för evigt och se sina barn gå mörkret till mötes. När Jägarna är på sitt första uppdrag, träffar grupp Theano på Nahuel, och tar med honom och Denahi för att få träffa Kenai och hans familj. Sedan, i mitten av Augusti, 2015 lämnar han slutligen tillsammans med Nahuel, Denahi, Loiana, Ciye och Natanh, medan Niyaha, Delshay och Nadie valde att följa med dem en bit på vägen och sedan återvända till flocken. Precis som familjen skulle skiljas åt, träffade de på en vampyr som abrupt avslutade Nahuels liv. På mer än ett sätt splittrades familjen.
  • September, 2015 - Juli, 2016 ;; Familjen som inte valt att stanna i Jägarna leddes av Kenai till bergen i Nordan. Med öppet men sorgset hjärta välkomnade hans familj och resten av ManitouLoiana, Ciye och Natanh. Trots att han äntligen återförenats med sina syskon och föräldrar kände han att något fattades honom - han kunde inte längre stanna kvar. Kenai bröt upp med Loiana och lämnade bergen bakom sig.
  • Augusti, 2016 - Juni, 2017 ;; Några månader ensam på resande fot, träffade han ett ansikte han sett förr;Alin. Alin var en månvargstik han träffat hösten innan. Det gick inte att förbi se det uppenbara klickande dem emellan. De båda hade olika destinationer att besöka, men trots det bestämde de sig att slå följe som vänner. De började deras resa i Lövskogen och ner till Acherati, där Kenai ville säkerhetsställa sina valpars välmående trots de omständigheter de skiljts åt i. När de anlände i Acherati var det dock till hans stora förskräckelse tomt. Jägarna hade lämnat och det fanns inga spår efter dem. Med tungt hjärta hade de vänt om och påbörjat resan mot Alins mål; Ötamon. På vägen kom paret att bli väldigt goda vänner, och mer än så. 

Fysik

Kenai har ett par grova, bastanta ben till följd av ett par storväxta tassar som ska ge honom stadighet i närstrid men även bland bergsterräng. Tillsammans med dessa stora tassar och stadiga ben så har han en fördel i närkamp med stora bytesdjur, till exempel oxar av olika slag. Den naturliga styrkan och tekniker han lärt sig av sin fader, gör att det är påtagligt lätt för honom att jaga denna sortens djur.

Precis som Kenais förfäder så har han en brun, tjock päls som ska tillföra värme bland de kalla områden i Bergen. Men den bruna kulören i hans päls är även i ett annat syfte; den stora kroppen är inte bara fördelar i jakt, utan den robusta kroppen gör det svårt för honom att smyga, och han anses inte smidig alls. Själva jagandet kan göra det svårt för de av hans slag, och där kommer hans bruna färg in till använding - den fungerar lite som kamouflage, och brukar ofta hjälpa honom att inte bli lika lätt upptäckt av bytesdjur. Kenai har teckningar i olika bruna nyanser; han har mörkbruna ben, och samma mörka nyans sträcker sig som en mantel över hans rygg och längst ner under svansen. Han är ljus kring nosen, hakan och ner på undersidan av halsen, magen och vidare under svansen. Kring ögonen sträcker sig mellanbruna slingor som fäster sig i hans mungipor. Samma mellanbruna färg konturer hans ljusa undersida.

Kenai har ett par runda, snälla ögon - men de är heterokromatiska. Den högra ögongloben har en himmelsblå iris, medan det vänstra har en klargul färg. Denna mutantion ärvde han av sin morfar.

Personlighet och Mentalitet

Kenai beskrivs bäst som social och öppen. Han är väldigt pratglad, och trivs såklart bäst med liksinnade individer. Men han har absolut inga problem med mer försynta och introverta vargar - han är tålmodig med de som behöver det. I överlag har han väldigt lätt att komma överrens med andra, då han är väldigt anpassningsbar. Det finns väldigt lite ondska och ilska i honom, som endast triggas när det handlar om hans familj. 

Gentemot familj och vänner är han väldigt kärleksfull. Tack vare hans öppenhet så tvekar han aldrig att ta ett tillfälle att berätta det. Han är oerhört lojal emot sina kära, och står upp i vått och torrt för dem. Det finns väldigt lite Kenai inte skulle göra för de han bryr sig om - även om det handlar om att riskera hans liv.

Kenai blev uppfostrad med en naturdyrkande religion - som han däremot inte tagit efter allt för mycket. Men en del av läran sitter fortfarande i honom, och lite av språket som gruppen han tillhörde talade fäste sig i honom. Med den religionen kom en tacksamhet för naturen och hans tro på karma.

Magier

Illusion

Illusion är Kenais främsta kraft, som han upptäckte väldigt ung då han insåg att hans fantiserade bilder, djur eller andra kreaturer inte bara syntes för honom. Till en början blev skrämd av sin förmåga, då han inte tycktes kunna kontrollera den. Men det gick relativt fort för honom att inse att det var han som styrde vad han kunde visa sig själv, och andra. Illusionerna han skapar kan ses av alla, även om de är immuna emot telepati då han egentligen bara manipulerar bild och ljud. Tack vare hans skicklighet med illusioner, kan hans illusioner synas (beroende på storlek) synas från ungefär 100-200 meters avstånd. 

  • Förändra omgivningen för en individ Det innebär att Kenai kan i största begrepp förändra allt vargen/djuret ser inom en viss radie. Han kan ändra miljön, och få den att tro att den befinner sig på en helt annan plats. Men han kan även förändra mindre saker, som till exempel få vargen/djuret att se en örn, ett rådjur eller dylikt. Han kan förslagsvis skapa ett inbillat ljud, till exempelvis ett skrik. Kenai kan bara använda sig av föremål/platser/djur/ljud han själv upplevt.
  • Visa bildspel - Genom att endast manipulera en del av omgivningen, så upplevs det som att en ramlös skärm börjar spela bilder. Det är oftast minnen, men han kan också med hjälp av fantasin klippa ihop ett bildspel med hjälp av olika minnen som han sammankopplar till ett nytt, eget klipp.

Jordkraft

Det var mycket nyligen Kenai kom i kontakt med sin jordförmåga för första gången. Trots att han alltid levt med vördnad till naturen och jorden så hade hans jordbändarkraft aldrig uppenbarat sig. Men med hjälp av Imrahl, en varg som själv besatt jordkraften, väcktes något i honom och han fick för första gången i sitt liv en andlig kontakt med moderjord.

  • Väcka liv i små plantor - Kenai kan genom lätt vidrörning få döda, små växter att komma till liv igen. Hittills måste han ha fysisk kontakt med växten för att det ska funka, men övar på att lära sig att styra förmågan med endast sinnet.
  • Få en planta att växa - Detta är en förmåga han hittills behärskar bäst. Genom att fokusera på en simpel - helst liten - växt, så kan han få den att växa. Ju mindre växten är ju lättare kan han få den att växa sig till sin fulla storlek. Om man har fysisk kontakt med fröet/plantan han ska få växa är det lättare och det går fortare. Hitills kan han inte få plantan att växa större än sin fullvuxna storlek.

Relationer

Familj

  • Denahi - far - Du har gett mig kunskap & lärdom jag idag inte kunnat klara mig utan. Jag kan inte tacka dig nog. Jag älskar och ser upp till dig.
  • Kodi (NPC) - mor - Vart du än är, vem du än är eller vad du än gör med ditt liv idag, så älskar jag dig för evigt. Den jag är nu, är tack vare dig.
  • Dakota (NPC) - bror - Dakota, du var alltid den starkaste av oss. Jag hoppas du lever ett liv fullt med lycka & kärlek. 
  • Penn (NPC) - syster - Du var en själ fylld med äventyr, jag hoppas du lever väl.
  • Nahuel - bror - Jag önskar dig all lycka, & jag önskar jag kunde ge dig all glädje jag idag känner. 
  • Toma (NPC) - syster - Lev det liv du förtjänar, ärade syster. 
Kull 1 (med Loiana)
  • Niyaha - dotter - Du är min alldeles egna solstråle. Jag ber för din och dina syskon säkerhet varje natt.
  • Nepotonje - son - Jag vet att du kommer uträtta stordåd, min son.
  • Delshay - son - Jag kommer alltid vara stolt över dig, vad du än väljer för väg i livet.
  • Natanh - son - Jag älskar dig med hela mitt hjärta, och jag kommer göra allt för att du ska må bra.
  • Nadie - dotter - Du är min egna lilla boll av energi. Se bara upp vart du sätter tassarna.
  • Ciye - son - Du må inte vara min egenfödda, men jag älskar dig precis lika mycket. Glöm inte det.

  • Alin - partner - Du gav mig något tillbaka som jag länge saknat. Du kom in med ett ljus i mitt liv. Jag älskar dig,
Kull 2 (med Alin)
  • Alaska - dotter - Varje dag gör du mig stolt över att vara din pappa.
  • Kasaan - son - Det finns inget som gör mig så glad som att få se dig växa upp varje dag.
  • Kokhanok - dotter - Var glad min sol, för du bär med dig en av de vackraste gåvorna av alla: ett gott hjärta.
  • Nunam - dotter - Mitt hjärta, jag ser ljuset i dina ögon. Hela världen kan bli din.

Övriga

  • † Loiana - fd. partner - Jag hoppas du förstår mig. Du har gett mig det bästa jag någonsin kunnat få, och jag kommer alltid älska dig för det. Men något i mig är inte längre som det ska. Tack för allt.
  • Ithril - Du är en god vän, och kanske till och med min närmsta. Det är förundrande för mig, hur två så olika kan komma så bra överrens. Jag önskar jag kunde uppleva din värld, och du kunde få uppleva min.
  • Imrahl - Jag kan inte tacka dig nog för att du väckte något i mig. Tack vare dig är jag idag kontakt med min jordkraft, och jag vet inte om jag någonsin skulle upptäckt den utan din hjälp.
  • Iyzebel - Vårat möte var kort, men sannerligen intresseväckande. Jag minns dig än, och hoppas du lever gott.
  • Izusa - En ensam valp. Jag hoppas du fann din väg hem, trots allt. 
  • Ceres - Jag kunde inte låta bli att känna medlidande för dig. Vad har gjort dig så korrumperad? Gå inte vilse i mörkret.
  • Midnight - Det var ett hastigt möte, och jag hann knappt skaffa mig en riktig uppfattning om dig.
  • Melamory - Du var sannerligen en sprallig tik. Din glädje smittade av sig på mig. Jag hoppas du lever i samma lycka då som nu.
  • Sitera - Det var ett möte på avstånd. Jag önskar dig lycka i livet.
  • Kilah - Du visste inte mycket mer än jag, men ändå kände jag mig lite säkrare med dig vid min sida. Hoppas du klarar dig bra.

Jägarna

  • Dimitrij - Tack för allt. Jag kommer be för er lycka. Ta hand om dom, och ta hand om er.
  • Zayev och Naira - Det stillar min oro att veta att ni kommer finnas där för de små. Tack för allt ni gjort och kommer göra för dem.
  • Arno och Oberon - Ta hand om Niyaha och Nadie nu! Jag litar på er.
  • Loke - Ni har gett de små kärlek och värme som de vore dina egna, och jag känner mig trygg i vetskapen om att du kommer vara där för dem. Tack för allt, du store.
  • Niara - Tack för er vänlighet, och för att ni alltid ställt upp. Ta väl hand om er.

Trivia

  • Kenai har levt hela sitt liv i Numoori & sett de flesta av platser
  • Han dyrkar naturen till en viss del
  • Han kan inte simma

'