Nyaldi
Nyaldiavatar.png
Karaktärsinfo
Namn Nyaldi
Även känd som Nordens värdinna
Moral Strukturellt Neutral
Flock, Rang Nordriket
Levande/Död Levande
Partner -
Fysik
Ras Skuggvarg/Stäppvarg
Kön Tik
Ålder Vuxen
Mankhöjd Liten, 64cm som fullvuxen
Vikt Normal
Krafter Yttre mörker | Elektricitet
IRL
Spelas av Thea/Davirus
Tidigare Spelare -
Skapades 2012, Höstlov
Aktiv --

Historia

Nyaldi föddes i flocken Qu, till fadern Sleazoid och modern Hinata. Ett krig väldigt kort efter tog både modern och de båda äldre systrarna, tillsammans med faderns ben. Nyaldi och hennes två bröder var inte gamla när de övergav lyan för att leta efter den försvunna modern, och när de åter förenats med fadern var de alla lätt traumatiserade och halvt svultna. Under denna tid fann Nyaldi vännskap i den skugga som viskade i hennes öron när ingen annan kunde se. Hennes skugga, hennes vän och kamrat.

Minnerna efter modern bleknade snabbt, och kom att bli ersatt av Faster Mivi istället. Nyaldi såg ingen poäng med att vara sur och ledsen över något, utan roade sig med att sprida glädje i flocken som en vandrande solstråle. Hennes skuggkrafter växte, och mer än bara hennes egna skugga kunde höras viskas nattetid.

Sedan träffade hon Ira, en valp som var henne något yngre men åh så mycket mer storslagen. Bara kort var deras möte, men så  stort var intrycket att Nyaldi valde att följa valptiken i  hennes spår och lämna reviret. Under lång tid följde hon valpens spår, tills det att snö ersatte jord, och vargen Hielo ersatte allt annat. 

Nyaldi hjärntvättades och indoktrinerades. Efter flera veckor när hon fortfarande motsatte sig konungens budskap fängslades hon i fängelsehålorna där ensamheten och kylan tärde så pass mycket på hennes sinne och kropp att hon till slut gick sönder någonstans. När Hielo hämtade henne från fängelset så omfamnade hon hans läror som en pånyttfödd varelse. Hennes svans blev dock så pass allvarligt köldskadad att Hielo själv fick amputera den senare. 

Hon och Ira var ensamma med Hielo ett långt tag innan Baugur och Debwer anslöt sig. Nyaldi kom då att behandla dem som lägre i rang, men som individer av värde. Debwer dock hade hon svårt för, och behandlade vargen med kyla. 

Senare tillskott behandlades snarlikt. Nyaldi, som en av de äldsta och längst svurna till Hielo, kände ett ansvar gentemot de nya rekryterna att visa dem och lära dem hur man bäst tog sig fram och organiserade sig genom dagarna. Fortfarande med en viss svalhet, men med en varmare, storasysterlik glimt. 

Medan Nyaldi växte fann hon till slut en stolthet i att vara en slags storasyster till alla. Hon fann sig i rollen som omhändertagande, vet-bättre, och i det lade hon grunden för alla kommande interaktioner.  

Dagen då hon äntligen fick kalla sig Krigare av Isblod var det hon hade väntat på. Att hon fortsättningsvis alltid skulle få hjälpa Konungen med sitt uppdrag var allt hon behövde veta för att vara lycklig. 

Hon och de andra Isbloden skickades iväg för att söka information. Platsen de utgått från och sedan återvände till blev till Islagunen. 

Sedan dess har Nyaldi vigt all sin vakna tid åt att förvandla Islagunen till ett spirande handelssamhälle, och fungerar som en permanent representant på området.   

Fysik

Nyaldi har ärvt en majoritet av sin moders form. Slank och smidig redan som valp, med långa ben och välformad bröstkorg. Hon har fått ytterst lite av sin faders mer kompakta byggnad, utan består till störst del av sega, smala muskler.

Till färgen är hon svart, med vita markeringar i form av bojor på frambenen och två ränder mellan knäleden och höften. Skinnet är rosalila, med en del blåa pigment, vilket framgår tydligast på de rosalila trampdynorna.

Ögonen är skogsgröna, och har en giftvargs självlysande egenskap.

Den kalla norden, Hielos rike, har tvingat hennes kropp till överlevnad, vilket har fått pälsen att växa sig buskig och tjock. Träningen hon genomgår varje dag har fått musklerna att blomma, så mycket av den tidigare slanka gestakten har ersatts med senor och muskler. Kroppen är dock feminin, och många skulle kalla henne för vacker.

Nyaldå bär sällan smycken eller fällar. Hon kan uppskatta skönheten i plagg eller skapelser, men känner sig lätt nertyngd och obekväm iförd vackra ting.

Nyaldi som vuxen

Personlighet och Mentalitet

Hielo tog en glad, godtrogen valp, och likt pudersnö formade varelsen till något helt annat. Hon är fortfarande i grunden en varm själ, men den glädje hon tidigare spred till alla som kunde utstå den blev reserverad för de som hon anser förtjänat den. 

Nordriket har även gett henne arroganta inslag, då hon är van att föra sig med rank och förväntar sig att andra ska respektera henne. Det är dock inte oförtjänat, för hon är inte att leka med under fel omständigheter.

Lojalitet och hängivenhet är de två starkaste koncepten i hennes huvud; två saker hon värdesätter högst av allt. Hon är stolt över sina löften och strävar efter att hålla dem till sin död kommen. 

Hon är osjälvisk i viss mån, och de som är för henne viktiga kommer hon alltid att sätta före sina egna behov. 

Som organisatör och representant vid Islagunen är hon uppmärksam och varmhjärtad. Hon letar efter vad de nyanlända behöver, och tar sig ann de problem som besökare kommer med till henne. Hon tar dem på allvar och gör sitt bästa för att komma med bra lösningar. Hennes observanta läggning och varma attityd har gjort henne väl omtyckt och respekterad i Lagunen, och hon kan tilltala de flesta återkommande individerna vid namn. Hon ser sig själv som Lagunens extra förälder eller storasyster.  

Magier

Yttre mörker

Nyaldi kan i viss mån styra befintligt mörker. Hon kan göra en mörk plats mer intensivt mörk, och lan lägga en slöja av mörker framför sig för att skapa illusionen om att hon inte är helt synlig (vilket bara fungerar om platsen redan är mörk och hon är hyfasat gömd). 

Hon kan även göra det yttre mörkret fast likt tunna växtrankor, pilar, eller trappsteg, men bara små partier. 

Elektricitet

Är den kraften som hon kan använda bäst rent fysiskt och offensivt. Hon kan göra sin päls statisk och ge kraftiga stötar vid kontakt. Hon övar även på att slunga iväg klot av laddning som projectiler mot mål, men det är svårt att sikta och styra elen när den väl lämnat hennes kropp. Laddar hon upp pälsen tillräckligt mycket kan hon nästan lysa likt en glödlampa.

Relationer

Nordriket

NPC:er

  • Akela - Vän
  • Arroya - Vän
  • Hathor - Uppskattad vän, absolut tillit.
  • Hoshime - Vän
  • Ithaqua - Vän
  • Ursa - Jag räddade dig, se på dig nu!
  • Meliaan (Frostbiten) - Nyaldis sekreterare i Islagunen

Döda

Biologisk Släkt

Andra relationer

  • Mivria, Den tik som Nyaldi i början såg som sin modersfigur. 
  • Ira, En syster och stöttepelare. 
  • Hielo, den hanne som tog sig an henne och lovade att ge henne allt hon kunde önska sig. 

Trivia

  • Nyaldi kallas Nordens Värdinna i vissa delar, vilket hänvisar till hennes administriva roll vid Islagunen.
  • Nyaldi är inte helt svart i fällen, utan som man tittar riktigt noga kan man urskilja bara precis något ljusare fläckar i vildkattsmönster. De är dock så svaga att de under normala omständigheter inte syns.