Tårarnas Träd
Tårarnas träd wip.png
Om landmärket
Namn Tårarnas Träd
Även känt som Livets Träd, Sorgeträdet
Område Utkanten av Kawazatriskogen,
på gränsen till Solstäppen.

Ett enormt, uråldrigt träd som står ensamt i utkanten av djungeln, på gränsen till Solstäppen i väst. Tårarnas Träd reser sig markant högre än den omgivande djungeln, med höga, platta rötter som sträcker sig ut likt väggar över marken runtom och bildar stöd till den massiva stammen. Det sägs att man kan höra sällsam sång komma från trädet själv under månklara nätter.

Utseende

Tårarnas Träd är ett enormt och uråldrigt träd i utkanten av Kawazatriskogen, där djungeln gränsar till Solstäppen i väst. Trädet reser sig högt över den omgivande djungeln, med en krona som sträcker sig otroligt bred. Höga, platta rötter som sträcker sig ut likt väggar över marken runtom bildar stöd till den massiva stammen. Området direkt under Tårarnas Träd är väldigt öppen, då mindre träd eller snår hindras från att växa av trädets väldiga skugga. Utanför skuggområdet växer sig dock djungeln tät. När det regnar så samlas vatten uppe mellan trädets grenar. Vattnet rinner ner längs trädets stam, och följer sedan med det vattendrag som passerar nedanför, på väg från djungeln och ut mot havet.

Berättelser och myter

Det sägs att Tårarnas Träd var den första växten som Gudarna Meimei och Tenrai skapade i Numoori. Det sägs också att en vargs själ för många århundraden sedan blev fångad i trädet, och idag har blivit ett med det. Under månens sken kan den som lyssnar ibland höra en vacker, men sorgsen sång komma från trädet. Ingen vet säkert var sången kommer från.

Trivia

  • Text