Tadaar
Geografi
Namn Tadaar
Även känt som Stormstäppen
Beläget Sydvästra Numoori
Klimat Varmt, med mer tropisk kust och torrare inre delar. Ofta blåsigt och stormigt.
Djurliv Stora elefanter med dubbla betar (olifanter). Uroxar, gaur, banteng. Dykarantilop, klippspringare, grisar. Harar, kaniner, piggsvin. Klippmöss, visselråttor, gerbiler. Tropiska fåglar, reptiler, groddjur och insekter. Kameleonter, stora ormar och färgglada spindlar. Ovanligt stora fiskar i sjön.
Kända platser Svartstrand, Spegelsjön
Flockar Mrengo

Tadaar är ett exotiskt område som tidigare delades upp i Stormstäppen och den stora ön, Tadaar. Efter den kraftiga jordbävningen som skakade hela västkusten så förändrades landskapet dramatiskt, och vad som tidigare var en ö har nu blivit en del av fastlandet. Genom århundraden separerad från fastlandet så har Tadaars landskap ett nästan utomjordiskt utseende som inte går att finna någon annanstans i Numoori.

Utseende

Tadaars västra delar är klätt av en tät djungel av förkrympta träd och snår som alla lutar och ligger ner i böljande mönster, formade av vinden. Träden har karaktäristiskt knotiga och krokiga stammar, med vida, platta kronor som mer eller mindre ligger längs marken i den riktning vinden oftast blåser. Längre in i området så blandas de låga, vindpinade träden med tjockstammade baobab träd, granatäpple, och höga drakblodsträd vars kronor bildar täta svampliknande formationer, och vars kåda rinner röd som blod när träden skadas. Där området övergår i vad som tidigare var en del av stormstäppen så blir landskapet torrare och stenigare. Bland höga stenkullar växer rikligt med styvt, gulgrönt gräs, sokotra-aloe, blommande kaktusar och en myriad av andra tjockbladade markväxter.

Klimat

Ett varierande tropiskt område, med en varm och fuktig kust, och torrare nordliga delar närmre Blodbergen. Det blåser mycket, och vindbyarna kan bli hårda. Det regnar ofta i bergen runt spegelsjön, men är oftast klart över själva sjön. Inlandet såväl som kusten är stormig, och stora åskoväder är vanligt. Temperaturerna är varma året runt.

Djurliv

Tadaar är känt för sina väldiga elefanter med dubbla betar. Dessa elefanter kan bli lika stora som, och ibland även större än mammutarna i norr. Tadaar är även hem till många oxdjur, som uroxar, gaur och bantenger. Dykarantiloper, klippspringare, grisar och andra mindre klövdjur håller till i de vindpinade djungeldelarna av området. Gott om harar, kaniner och piggsvin. Klippmöss, visselråttor och gerbiler. Gott om tropiska fåglar, reptiler, groddjur och insekter. Området är hem till många färgglada spindelarter och kameljonter. I och runt sjön återfinns många stora ormar, och fiskarna i spegelsjön blir ofta väldigt stora.

Historia

Tadaar var troligtvis en del av dagens Kawazatriskogen, långt innan området blev en ö. Separerad från ursprungs-djungeln och resten av fastlandet fick livet på ön sedan chans att utvecklas till något helt främmande för resten av Numoori. Det levde näst intill inga rena rovdjur på ön. Efter den stora jordbävningen (2019) som förändrade en stor del av västkusten har ön återförenats med fastlandet. Tadaar slogs samman med det som tidigare var känt som Stormstäppen. Jämfört med resten av Numoori så lever här fortfarande få rovdjur utöver vargar, men allt fler har börjat söka sig in på det nya området.

Kända platser

  • Spegelsjön
    Mitt i Tadaar ligger Numooris största sjö; Spegelsjön. Sjön är omgiven av höga kullar och kantiga bergskammar. Trots att det blåser mycket över stora delar av Tadaar så fångar bergen mycket av vinden och gör att stora delar av sjön ofta ligger väldigt blank och stilla, vilket gett upphov till dess namn. Många floder rinner till och från sjön, och stora delar av Tadaars kust fylls av vatten när högvattnet från havet svämmar in över platsen. Spegelsjöns vatten är bräckt. Runt sjön hänger många av de krokiga träden ner i vattnet med sina grenar, men sjön kantas också av långa grässtränder. Mitt på en av de öppna grässtränderna står ett gammalt pilträd, med grenarna doppade i sjön. Ingen vet säkert hur trädet kom dit, då det skiljer sig så mycket från resten av områdets växtlighet.

Flockar

Flocken Mrengo (npc) har sitt revir runt Svartstrand.

Berättelser och myter

Det sägs att Hikiokin härstammar från Tadaar, när området ännu var en ö. Det sägs att ön var ett paradis för fruktätande vargar.