Umbra
Bild av Kreftropod
Bild av Kreftropod
Karaktärsinfo
Namn Umbra
Moral Sant neutral
Flock, Rang Devils
Levande/Död Levande
Fysik
Ras Stäppvarg
Biras/Attribut Pseudo-Melanistisk
Kön Hane
Ålder Vuxen
Mankhöjd 72cm
Vikt 22kg
Krafter Skuggor, Snabbhet
IRL
Spelas av Kreftropod
Skapades 3 Augusti 2014
Aktiv Ja

Personlighet

Umbra bär allt som oftast ett milt, varsamt leende. De som har mött och vandrat med honom skulle kalla honom vänlig, lugn och pålitlig. Han är tålmodig, svår att förarga, och de gånger ilskan slår håller den sällan i sig länge. Hans ilska kan vara väldigt intensiv de gånger den visas, men han ber alltid om ursäkt efteråt. Umbra läser andras sinnesstämning, utan särskilda krafter, och anpassar sig därefter.

Utseende

Umbra är en slank, långbent stäppvarg med säker, orange blick. Han har en lätt kropp, med långa muskler som rör sig under den kortare pälsen. Hans tassar är väl anpassade för löpning, och svansen inte lika tjockt pälsklädd som en vanlig vargs. Mellan skuldrorna och upp över nacken har han en spretig kam av svart päls. Hans fäll är i grunden växlande gyllenbrun, med något ljusare hals, bringa och buk. Över hela kroppen kläs han av svarta, onormalt stora fläckar som nästan tycks smälta samman med varandra snarare än bilda fläckar. I jämnt eller dunkelt ljus kan hans rygg tyckas helt svart, men klara, soliga dagar skymtar fläckarna tydligt genom den mörkare pälsens nyanser. Fläckarnas storlek och utseende beror på hans pseudo-melanism.

En bild av Umbra sedd snett bakifrån. Umbra ser ut att bromsa och vara på väg att byta riktning i hög hastighet. Han ser över axeln mot kameran med ett fräckt leende. Slingor av mörker ringlar i luften runt honom.

Bild av Kreftropod

Krafter

Snabbhet
Inte helt oväntat hos en stäppvarg så föddes Umbra med snabbheten som kraft. Han springer redan väldigt snabbt som den stäppvarg han är, och kan med lagrad kraftenergi röra sig i skrämmande hastigheter i raka lopp. Han kan även använda snabbheten för att röra sig snabbare i strid, men han har inte snabbare reaktionsförmåga än andra, så det är inte alltid kraften hjälper vid strid då han måste hinna reagera för att hinna undan, oavsett hur snabb han är.

Skuggor
Den kraft Umbra främst ser som sin kraft är hans förmåga att kontrollera skuggor. Kraften har gått i arv i hans faders släkt i flera generationer, och det finns misstankar om att han har avlägsna släktingar som varit skuggvargar, men familjen ser sig själva som renblodiga stäppvargar. Umbra använder främst sin egen skugga, men kan även kontrollera närliggande skuggor. Skuggorna rör sig alltid platt över objekt, likt helt vanliga skuggor. För att kunna hantera skuggorna måste det finnas skuggor för honom att hantera - finns där ingen ljuskälla som får honom eller objekt runtom att kasta skuggor så finns där inga skuggor för honom att kontrollera.

Med kraften kan Umbra påverka andras skuggor genom att exempelvis låta sin egen skugga hålla fast en annan vargs skugga. Då får den andra vargen svårigheter att röra sig, som om någon fysiskt försökte hålla fast denna. Umbra kan även låta skuggor slingra sig upp över byten för att göra deras rörelser långsammare, och genom att göra skuggorna mer fysiska så kan han skära med vassa tungor. Han kan dock inte lyfta skuggorna från marken, så som många vargar med kraften kan. Han kan inte heller skapa vassa skepnader i mörker, då det inte finns tillräckligt med faktiska skuggor i hela fält av mörker för honom att hantera.

Historia

Umbra föddes på stormstäppens västkust, där stäppen blandas med djungelns västigaste delar, i en mindre familjegrupp av stäppvargar. Han fick endast ett kullsyskon, men hade fyra äldre systrar och bröder. De var en stolt familj, och valparna lärde sig tidigt att endast de starkaste överlevde. I stormstäppens hårda klimat gick Umbras enda kullbroder bort redan under deras första levnadsår. Han var med vid broderns bortgång, och kom av det han fick se aldrig att se tillbaks på sin broder eller sin familj på samma sätt igen.

Redan tidigt uppfattade Umbra det som att han befann sig i sina äldre syskons skugga. Syskonen brukade säga att det inte alls var så, och att de inte ville att han skulle känna som han gjorde. De sade hur de älskade honom, men han hade svårt att tro på deras ord. Familjen sade att de bara ville hans bästa, och ville att han skulle förstå att de älskade honom.

När Umbra kunde kallas vuxen valde han, trots omständigheterna, att stanna kvar. De var trots allt hans familj. Under Gudarnas Vrede så kom familjen dock att splittras, såväl beroende på många dödsfall som att de kom ifrån varandra under de stormiga och kaosartade tiderna. Umbra och hans syster Penla lyckades hålla ihop och vandrade tillsammans. När Chaos drabbade Numoori så tappade de dock bort varandra, och Umbra vet inte om hans syster är vid liv längre eller inte. Han har sedan dess vandrat på egen hand, ibland med tillfälligt sällskap.

Relationer

Biologisk Släkt
Moder Villtur (npc)
Fader Estat (npc)
Helsyskon (npcs)
Valpar Dew, Fenn,
Lagun, Pond
Adoptivfamilj

Familj i blod

  • Estat (far, npc) - Vad tänkte du, bakom dina leenden?
  • Villtur (mor, npc) - Vad önskade du av mig?
  • Penla (syster, npc)
  • Villia (syster, npc) - Har du vaknat?
  • Feras (bror, npc)
  • Grati (bror, npc)
  • Tonra (kullbror, npc) - En stor lögn, alltihop.
  • Dew (son, känner ej)
  • Fenn (son, känner ej)
  • Lagun (dotter, känner ej)
  • Pond (son, känner ej)

Devils

Tidigare medlemmar

Ett namn

Inget namn

Dödade

Trivia

  • När Umbras konto först skapades så var det som en skuggvarg. Kontot kom dock inte att startas under 2014, och innan Kreft bestämde sig för att starta upp karaktären så kom Umbra att göras om till en stäppvarg istället.
  • Karaktären fick namnet Umbra då Kreft ville ha ett namn på U, och ordet "Umbra" var det första som fastnade. Att ordet sedan hade med skuggor att göra var en väldigt passande slump då karaktären till en början var menad att bli en skuggvarg.